اختلاف مخابرات با شركت هايPAP


یزدفردا "چالش ميان شرکت مخابرات و شرکت هاي ارايه دهنده اينترنت پرسرعت به قصه و غصه هميشگي بدل شده که تنها هر از گاهي موضوع آن عوض مي شود.

به گزارش روابط عمومي گروه پيشگامان كوير به نقل از هفته نامه عصر ارتباط، نحوه برخورد شرکت مخابرات با شرکت‌هاي ارايه‌کننده اينترنت پرسرعت که گاه مبتني بر نگاه قيم مابانه و اخيرا نيز رقابت جويانه جلوه کرده، اين روزها به شکل جدي‌تري با طرح مسايل امنيتي - حراستي چالش برانگيز شده است.

از زمان آغاز به کار شرکت‌هاي ندا براي ارايه اينترنت پرسرعت بحث‌هاي مختلفي ميان گروه شرکت‌هاي PAP و شرکت مخابرات درگرفته است؛ چه آن زمان که مخابرات اجازه فروش اينترنت پرسرعت به کاربر را نداشت چه امروز که به يمن غير دولتي شدن مي‌خواهد رقيب جدي همکاران کهنه کارش باشد. هرچند که در همه اين چالش‌ها گروه شرکت‌هاي PAP مقصر بسياري از کم کاري‌ها و نرسيدن به تعهدات برنامه چهارم براي واگذاري پورت‌هاي اينترنت پرسرعت خصوصي را شرکت مخابرات دولتي اعلام کرده‌اند اما از سوي ديگر شرکت مخابرات نيز همواره کم کاري و توقعات فرا پروانه‌اي شرکت‌هاي PAP را عامل عقب ماندگي از برنامه چهارم دانسته است.

اين چالش‌ها تاکنون به شکل عدم اجازه نصب تجهيزات پسيو در مراکز مخابراتي، رعايت نشدن مصوبه کميسيون تنظيم مقررات براي کاهش تعرفه کابل مسي از سه هزار تومان به يک هزار تومان، ورود مخابرات دولتي به ميدان کار خصوصي‌ها و اکنون نيز عدم اجازه ورود شرکت‌هاي PAP به مراکز مخابراتي نمايان شده است.

صدور مجوز تردد!

آخرين موضوعي که سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي را وادار به دخالت و حکميت ميان شرکت مخابرات و شرکت‌هاي PAP کرد، عدم اجازه ورود کارشناسان شرکت‌هاي PAP به مراکز مخابراتي بود.

برخي از فعالان اين حوزه درخصوص چالش اخير ميان اين دو گروه شرکت مدعي‌اند که شايد شرکت مخابرات با ورود به عرصه ارايه اينترنت پرسرعت اخيرا قدم‌هاي اوليه آن را برداشته درصدد حذف رقيب‌هاي ديرينه خود است چراکه شرکت مخابرات به يکباره از ورود شرکت‌هاي PAP به مراکز مخابراتي برخلاف رويه‌هاي قبلي خود جلوگيري کرد.

شرکت مخابرات استان تهران که به دليل حساسيت مراکز مخابراتي اجازه ورود هيچ فرد و سازماني را بدون تاييد و هماهنگي و نامه کتبي نمي‌دهد، اين روزها اين اقدام را براي نمايندگان شرکت‌هاي PAP جهت ورود به مراکز با شدت عمل بيشتري پيگيري مي‌کند چنانکه از شرکت‌هاي PAP خواسته است تا براي ورود به مراکز و بازديد و بررسي و نصب تجهيزات کارشناسان مورد نظر خود را معرفي کنند و پس از تشکيل پرونده براي آن‌ها اجازه ورود صادر شود.

اين اقدام که از سوي شرکت‌هاي PAP نيز مورد اعتراض قرار گرفت، با ارسال نامه‌اي به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي پرده از يک چالش جديد برداشت.

در نامه‌اي که به امضاي حسن رضواني –معاون نظارت و اعمال مقررات- رسيده، خطاب به صابر فيضي –مديرعامل شرکت مخابرات ايران- آمده است: عطف به مکاتبه دبيرخانه شرکت‌هاي PAP مجوز تردد پرسنل اين شرکت‌ها در مراکز مخابراتي مناطق 9 گانه شرکت مخابرات استان تهران لغو شده که اين موضوع باعث عدم دسترسي شرکت‌ها به تجهيزات منصوبه خود در مراکز مخابراتي استان تهران شده و حجم وسيعي از مشکلات را براي شرکت‌ها فراهم آورده که به تبع آن نارضايتي‌هاي مشترکان را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه اين نامه آمده است: بنابراين باتوجه به بند 6 صورت‌جلسه مورخ 25 دي ماه 87 و بند 1 و 2 ماده 10 پروانه شرکت مخابرات ايران موضوع رعايت تعهدات قانوني و مقرراتي و قراردادي و همکاري در مورد تمامي ‌درخواست‌هاي منطقي ساير ارايه‌کنندگان خدمات مخابراتي، خواهشمند است مقرر فرماييد موارد عنوان شده در مکاتبه شرکت مخابرات استان تهران مورد بررسي قرار گرفته و نتايج حداکثر ظرف 24 ساعت به دفتر اين معاونت منعکس شود.

گرچه اين نامه به امضاي حسن رضواني مدير منتصب رگولاتور پيشين- رسيده است اما وي در پاسخ به پيگيري خبرنگار عصر ارتباط، پس از شنيدن موضوع سوال، تلفن همراه خود را خاموش کرد.

پيشگامان كوير: مجوزهاي تردد قبلي هنوز اعتبار داشتند

محمدرضا کريمي‌– قائم مقام شركت پيشگامان توسعه ارتباط - نيز در اين باره، گفت: اين اتفاق درست يک روز بعد از اعلام رسمي ‌عرضه سرويس اينترنت پرسرعت از سوي شرکت مخابرات استان تهران رخ داد که از صبح آن روز از ورود نمايندگان شرکت‌هاي PAP به مراکز جلوگيري شد.

او افزود: اين درحالي است که مجوزهاي تردد صادر شده از قبل هنوز معتبر بودند و ممنوعيت به‌وجود آمده مشکلاتي را در سرويس‌دهي به کاربر نهايي ايجاد کرد زيرا وقتي سرويسي قطع مي‌شود، در لايه فيزيکي يا لايه يک است که بايد در مرکز مخابراتي نسبت به رفع آن اقدام شود.

کريمي‌ با اشاره به اين‌که قرار است در روال‌هاي صدور مجوز تغيير ايجاد شده و بازنگري شود، گفت: اين اقدامات در شرکت‌هاي خصوصي از سوي حراست نخواهد بود بلکه از سوي حفاظت فيزيکي شرکت صورت مي‌گيرد.

او با اشاره به اين‌که صدور مجوزهاي جديد و بازنگري در آن‌ها بايد با طي روال قانوني صورت گيرد، افزود: بايد طبق قانون اين موضوع را به PAPها اعلام مي‌کردند و اگر مدارکي لازم است تهيه شده و طي ضرب‌العجل اعلام شود نه اين‌که يکطرفه دسترسي‌ها قطع شود.

کريمي‌گفت: اين موضوع در پروانه PAPها و پروانه شرکت مخابرات ايران ذکر شده و در قرارداد في‌مابين نيز آمده است که بايد اقدامات اينچنين بايد با اطلاع قبلي صورت گيرد.

او با اشاره به اين‌که شرکت مخابرات استان تهران واگذاري ADSL را از منطقه 2 و 8 آغاز کرده است، افزود: وقتي به آمار پورت‌هاي واگذار شده نگاه مي‌کنيم، پيشگامان در 180 شهر ADSL ارايه مي‌دهد که گويي وظيفه ما ارايه سرويس در نقاط محروم بوده و مخابرات استان تهران در مناطق تجاري و پرترافيک سرويس مي‌دهد.

کريمي ‌گفت: در بسياري از مراکز بيش از 200 تا 300 پورت اينترنت پرسرعت واگذار نشده و تاکنون نيز از عدم وجود امکان ارايه سرويس در اين مناطق صحبت مي‌شد. اين درحالي است که شرکت مخابرات استان تهران از ابتدا از همان نقاط هم شروع به ارايه سرويس کرده است.

او با اشاره به اين‌که ارايه اينترنت پرسرعت يک خدمت عمومي ‌است و نبايد کسي از عرضه آن جلوگيري کند، افزود: معضل ورود به مراکز مخابراتي در بيشتر مراکز حل شده اما در کرج و حومه تهران هنوز باقي است و اميدواريم شهرهاي ديگر اين اقدام استان تهران را الگوي خود قرار ندهند.
200 هزار مشترک ADSL در تهران

شرکت‌هاي PAP که قرار بود طبق برنامه چهارم توسعه حدود يک ميليون و 270 هزار پورت اينترنت پرسرعت نصب و راه‌اندازي کرده و واگذار کنند، تا تير ماه سال 88 موفق به نصب 698 هزار و 261 پورت و واگذاري 366 هزار و 369 پورت در کل کشور شده‌اند.

اين شرکت‌ها در حال حاضر نيز 200 هزار مشترک در تهران دارند که مشکل اخير پيش آمده براي آن‌ها موجب شد تا تعدادي از پورت‌هاي واگذار شده با اختلال مواجه شود ضمن آن‌که طي اين چند روز نيز با مشکل در واگذاري پورت‌هاي جديد مواجه شوند. شرکت مخابرات ايران نيز که هنوز بيشتر از نيم فصل از خصوصي سازي شدن خود را پشت سر نگذاشته است، از مصوبه سه ميليون پورت پرسرعتي که هيات وزيران برعهده آن قرار داده، توانسته به جزيي از تعهدات خود در تهران آن هم با واگذاري 100 هزار پورت عمل کند که اين ميزان نيز تنها به صورت محدود در مراکز مخابراتي توزيع شده است و از 24 مرکزي که شرکت مخابرات استان تهران خبر عرضه ADSL در آن‌ها را داده، تنها سه مرکز نسبت به عرضه عمومي ‌آن اقدام مي‌کنند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا